کیخسرو قسمت سوم، کاموس کشانی

تا اینجا دانستیم که بعد از شکست سخت لشگر ایران از توران طوس به فرمان کیخسرو از فرماندهی سپاه ایران برکنار شد و به ایران بازگشت و فریبرز به جای او سپهسالار لشکر شد. چون تورانیان در جنگ جمعیت زیادی به نسبت ایرانیان داشتند پس به ناچار به ایران بازگشتند اما کیخسرو به خاطر سرپیچی از دستورهایش و کشته شدن برادرش فرود و شکست لشکر ایران از آنها بسیار خشمگین بود. سرداران سپاه ایران به نزد رستم رفتند و از او درخواست کردند که به پیش کیخسرو برود و برای آنها طلب بخشش کند. رستم به نزد کیخسرو رفت و به او گفت هرچند طوس، سرداران و سپاهیان ایران در سرپیچی از فرمان شاه و کشته شدن فرود گناهکارند اما با سرنوشت نمی توان جنگید. 
کیخسرو سخن رستم را پذیرفت و طوس با اظهار پشیمانی تعهد کرد که به جبران اشتباهاتش بار دیگر به توران برود و ننگ آن شکست را با شکست دادن لشگر توران پاک کند. کیخسرو پس از مشورت با رستم و دیگر سرداران از گناه طوس درگذشت و دستور داد که لشکر ایران با سپهداری طوس بار دیگر به توران لشکر بکشد و از گیو خواست که همراه طوس باشد و تصمیمات با مشورت او انجام شود. لشکر ایران به فرمان شاه برای نبرد مجهز شد و به سمت توران حرکت کرد. پیران به نزد افراسیاب پیکی فرستاد و او را از آمدن لشگر ایران خبردار کرد. به دستور افراسیاب لشکری مجهز شد و به یاری پیران رفتند. سپاه هومان به سمت لشکر ایران تاخت و آنها را محاصره کرد. پیران وقتی به هومان پیوست؛ رودر روی سپاه ایران قرار گرفت و به طوس گفت:
کنون ماهیان اندر آمد به پنج
که تا تو همی رزم جویی به رنج
ز گودرزیان آن کجا مهترند
بدان رزمگه‌بر همه بی سرند
گریزان و لشگر پس اندر دمان
به دام اندر آیی همان بی گمان …

ادامه ی داستان کاموس کشانی را در پادکست جام فیروزه ای در لینک های زیر دنبال کنید.

📚

آکادمی دانا بخاطر عشق به زبان فارسی، هنر و یادگیری زبان‌های تازه به وجود آمده است. در دانا، زبان شیرین فارسی را با کتاب‌هایی که توسط تیم دانا تالیف شده است و با تکیه بر تاریخ کهن، فرهنگ، هنر و جغرافیای ایران زیبا می‌آموزید. __________________________________________ #دانا ، #آکادمی_دانا ، #آموزش_مجازی  #تاریخ #هنر #جغرافیا #فرهنگ #ایران #ایرانشناسی #جشنهای_باستانی #زبان_دوم #انگلیسی #اسپانیایی #فرانسوی #آلمانی #زبان_فارسی #درباره_ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *