خورشت خلال کرمانشاهی

از غذاهای اصیل ایرانی که بسیار خوشمزه و خوش رنگ ست و مبدا آن به شهر کرمانشاه می رسد. برویم با هم مواد اولیه آن را تهیه کنیم.
روغن حیوانی کرمانشاهی          به مقدار لازم
گوشت گوسفندی یا گوساله      ۵۰۰ گرم
خلال بادام                               ۳۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی                       ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده                        ۳ قاشق غذاخوری
زرشک سیاه                               نصف لیوان
گلاب                                        نصف لیوان
فلفل سیاه، زردچوبه، نمک         به مقدار لازم
لیمو عمانی                              ۳ عدد
پیاز بزرگ                                  ۱ عدد
چوب دارچین                            ۲ تکه کوچک

طرز تهیه

از شب قبل خلال بادام ها را در گلاب و نصف زعفران دم کرده خیس کنید و نیم ساعت قبل از شروع پختن خورشت لیموعمانی را سوراخ کرده و در آب قرار بدهید تا تلخی آن برود. در ابتدا پیاز را در سایز کوچک ریز یا رنده کرده و تفت بدهید و بعد گوشت ها را به اندازه کوچک حدود یک بند انگشت ریز کرده و به همراه پیازهای تفت خورده در روغن حیوانی تفت بدهید. بعد از تغییر رنگ گوشت، خلال بادام ها را از گلاب خارج کرده و با گوشت ها چند دقیقه ای تفت بدهید. به آن آب جوش اضافه کنید تا حدی که سطح گوشت ها را بپوشاند و درب قابلمه را ببندید تا در حرارت ملایم بپزد. در مدل سنتی پخت این خورشت گوشت های ریز شده در آب جوش بدون تفت خوردن یک قلی که خورد و تغییر رنگ داد؛ آبکش می کنند و آبش را دور می ریزند و بعد به همراه پیاز تفت خورده، تفت می دهند و باقی مراحل هم به ترتیب بالاست.
یک ساعت بعد رب گوجه فرنگی را به همراه زردچوبه در روغن حیوانی تفت دهید و به همراه چوب دارچین و ادویه و گلابی که از خیس خوردن خلال بادام باقی مانده و بقیه ی زعفران دم کرده و لیمو عمانی ها به خورشت اضافه کنید. حدود نیم ساعت مانده به پخت خورشت، زرشک های سیاه را در یک قاشق غذاخوری روغن حیوانی کمی تفت بدهید و به خورشت اضافه و در پایان پخت نمک را به آن اضافه کنید.

نوش جان

📚

آکادمی دانا بخاطر عشق به زبان فارسی، هنر و یادگیری زبان‌های تازه به وجود آمده است. در دانا، زبان شیرین فارسی را با کتاب‌هایی که توسط تیم دانا تالیف شده است و با تکیه بر تاریخ کهن، فرهنگ، هنر و جغرافیای ایران زیبا می‌آموزید. __________________________________________ #دانا ، #آکادمی_دانا ، #آموزش_مجازی  #تاریخ #هنر #جغرافیا #فرهنگ #ایران #ایرانشناسی #جشنهای_باستانی #زبان_دوم #انگلیسی #اسپانیایی #فرانسوی #آلمانی #زبان_فارسی #درباره_ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *