کیخسرو قسمت چهارم، بیژن و منیژه

گروهی از مردم اِرمان، ناحیه ای در مرز ایران و توران برای کمک گرفتن در برابر هجوم گرازها به باغ ها و مزارع شان که باعث از بین رفتن کشت و زرع و ویران شدن باغ هایشان شده بودند؛ به نزد کیخسرو رفتند. برای حل مشکل آنها، از جمع پهلوانان بیژن پسر گیو پا پیش گذاشت و با وجود مخالفت و نگرانی پدرش گیو، بنا به دستور کیخسرو و با همراهی گرگین میلاد به سمت ارمان حرکت کردند اما وقتی به آنجا رسیدند؛ در زمان مبارزه با گرازها، گرگین میلاد، بیژن را تنها گذاشت و بیژن به تنهایی تعداد زیادی از گرازها را از بین برد.
گرگین با دیدن موفقیت بیژن در از بین بردن گرازها و برای کوتاهی در کمک کردن به او ترسید و شروع به تعریف و تحسین دروغی از هنرنمایی بیژن کرد و به او گفت که جشنگاهی در فاصله ی نزدیک به آن محل هر سال در همان زمان برگزار می شود که دختر افراسیاب به آنجا می رود. به بیژن پیشنهاد داد که به آنجا بروند و چند پریچهره را به غنیمت اسیر کنند و به ایران ببرند. بیژن پذیرفت و به سمت مرغزاری که خیمه های منیژه دختر افراسیاب برپا بود رفتند. منیژه متوجه حضور بیژن شد و دایه ی خود را نزد بیژن فرستاد و او را به سراپرده ی خود دعوت کرد. بیژن دعوت او را پذیرفت و چند روزی در کنار منیژه بود و وقتی تصمیم به برگشتن به ایران را داشت به دستور منیژه، بیژن را بیهوش کردند و وقتی بیژن به هوش آمد خود را در قصر منیژه در سرزمین توران دید. آه از نهادش بلند شد و به گرگین میلاد نفرین فرستاد اما چاره ای جز صبر نداشت.

چو یَکچند بیژن همی بُد به خواب
به بیداریِ بیژن آمد شتاب
چو بیدار شد بیژن و هوش یافت
نگارِ سمن بر در آغوش یافت،
بپیچید بر خویشتن بیژنا
به یزدان بنالید از اَهَرْمَنا
منیژه به او گفت: دل شاد دار!
همه کارِ نابوده را باد دار!
نهادند هر دو به خوردن سرا
که هم دار بُد پیش و هم منبرا
ز هر خرگهی گل رخی خواستند
به دیبای چینی بیاراستند
پری چهرگان رود برداشتند
به شادی همی روز بگذاشتند

ادامه ی داستان بیژن و منیژه را در پادکست جام فیروزه ای در لینک های زیر دنبال کنید.

📚

آکادمی دانا بخاطر عشق به زبان فارسی، هنر و یادگیری زبان‌های تازه به وجود آمده است. در دانا، زبان شیرین فارسی را با کتاب‌هایی که توسط تیم دانا تالیف شده است و با تکیه بر تاریخ کهن، فرهنگ، هنر و جغرافیای ایران زیبا می‌آموزید. __________________________________________ #دانا ، #آکادمی_دانا ، #آموزش_مجازی  #تاریخ #هنر #جغرافیا #فرهنگ #ایران #ایرانشناسی #جشنهای_باستانی #زبان_دوم #انگلیسی #اسپانیایی #فرانسوی #آلمانی #زبان_فارسی #درباره_ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *